5 питань про масові онлайн-курси, на які має знати відповідь адміністрація кожного ВНЗ

Автор – Роберт Мак-Гір. Переклад – Анна Бурдиляк. 

Масові відкриті онлайн-курси (МООС), безкоштовні і доступні для будь-кого без жодних обмежень, можуть допомогти вашому навчальному закладу зробити крок назустріч сучасним технологіям. Але якщо ви – представник університету та маєте намір впровадити МООС у своєму ВНЗ, то перед вами постане ряд першочергових питань, на які необхідно буде знайти відповіді.

Масові відкриті онлайн-курси – комбінація безкоштовних відеолекцій, інтерактивних завдань та форумів для обговорення навчальних матеріалів. Всесвіт можливостей МООС нескінченний, і з часом він тільки розширюється. 2012 рік – визначна дата, коли вперше було запущено масові відкриті онлайн-курси. Цю дату, звісно, не можна порівняти з Великим Вибухом, але прирівняти до появи нової сонячної системи – легко. Або до Чорної діри, залежить від вашої точки зору на онлайн-революцію в освіті.

Коли в освітньому закладі з’являється можливість створення масових онлайн-курсів, то зазвичай хочеться якнайшвидше розпочати її реалізацію, не гаючи часу. Але поява MOOC ставить перед адміністрацією навчального закладу широке коло складних проблем. В цій статті ми розглянули 5 основних питань, що пов’язані з впровадженням масових онлайн-курсів у вашому університеті.

Для кращого розуміння кожне з цих питань проілюстроване прикладами – випадками з історії впровадження МООС в вишах США. Певна річ, що система освіти в Україні відрізняється від західної моделі, та МООС для Америки у 2012 році також став справжньою революцією. Висновки, до яких ви прийдете, будуть повністю залежати від місії та стратегії лише вашої організації.

5q

1. Яким чином MOOC можуть допомогти привернути увагу абітурієнтів до нашого ВНЗ?

В університеті міста Ла Крос, штаті Вісконсин, ринкові переваги МООС помітили зовсім випадково. Їх перший МООС з математики, який було запущено як експеримент, весною 2012 року привернув увагу слухачів з 40 країн світу, які, звісно, не були потенційними студентами цього навчального закладу. Але в університеті помітили, що велика кількість слухачів курсу були учнями старших класів Вісконсину, які все ще не визначились щодо того, куди вступати. В подальшому слухачі цього МООС стали студентами університету, адже курс допоміг їм з найкращої сторони ознайомитись із навчальною програмою в Ла Кросі та професорсько-викладацьким складом цього навчального закладу.

Розглянемо інший випадок. Припустимо, навчальний заклад вважає своїм цільовим ринком працюючих дорослих, освітні потреби яких добре задовольняє, і тому хоче і надалі набирати студентів з їх середовища. Онлайн-освіта в цілому дуже приваблива для цієї категорії студентів. Безкоштовний курс з вільною реєстрацією – це корисний інструмент для того аби зацікавити і, врешті, зробити їх своїми повноцінними студентами. Цю модель роботи використовує платформа Open2Study – проект декількох австралійських університетів, що пропонує слухачам короткі вступні курси від менеджменту до дизайну.

2. Яким чином МООС допоможуть нам краще навчати студентів?

Знову і знову в інтерв’ю я чую, як викладачі масових відкритих онлайн-курсів розповідають про їх вплив на заняття зі студентами власного університету. Здається, зміна підходу до навчання призводить до більш ефективної роботи під час пар.

Досить важко виразити це в конкретних цифрах. Більш зрозумілим прикладом переваг для студентів буде те, яким чином МООСи «перевернули» аудиторне навчання. «Перевернуті класи» – новий освітній феномен, принцип навчання, за яким основне засвоєння нового матеріалу учнями відбувається вдома, а час аудиторної роботи, навпаки, виділяється на виконання завдань, вправ, проведення лабораторних і практичних досліджень, індивідуальні консультації викладача тощо.

Сказати, звісно, легше, ніж зробити. Але викладачі, що читають лекції в рамках МООС знаходять багато способів для використання їх потенціалу. В університеті Сан-Хосе професор Хосров Гадірі призначає відеолекції та тести, які створив інший професор з іншого університету, в якості домашнього завдання. А свій аудиторний час використовує для того, аби включати студентів у роботу безліччю інтерактивних способів. Цей лекційний курс завжди вважався надважким і лише половина від загальної кількості студентів зазвичай складала фінальні іспити. Вже за перший семестр використання принципу «перевернутих класів» 90% студентів успішно закінчили навчання.

3. Яким чином МООС можуть покращити наші зв’язки?

Ще одною з переваг для університету Ла Крос стали краще налагоджені зв’язки з викладацьким складом шкіл, в яких навчаються їх вступники. Покращилося і співробітництво з іншими математичними факультетами країни – протягом курсу багато з них проводили живі заняття для своїх студентів. Регіональне та міжнародне співробітництво – важлива місія для багатьох навчальних закладів. Творче використання можливостей МООС – гарний спосіб її здійснення.

Інші університети можуть бути зацікавлені у покращенні іміджу та стосунків з місцевим населенням. Університет Ліги Плюща (асоціація восьми найстаріших американських університетів – ред.), біля якого я живу, може дозволити собі відправляти своїх викладачів в якості волонтерів в госпіталь, або ж в місцеву бібліотеку. Але інші університети з більш обмеженими ресурсами зазвичай впливають на свою громаду не так суттєво. MOOC в тих університетах, які готові до пошуку партнерів серед місцевих організацій, можуть стати шляхом підвищення рівня громадської залученості таких ВНЗ.

4. Як MOOCи допоможуть нам використовувати наші переваги?

У кожного ВНЗ свої стратегічні цілі. Але ставлять їх, зазвичай, виходячи із конкретних переваг університету. Можливо ваш заклад пропонує ексклюзивні навчальні програми? Або саме ваших випускників чекають роботодавці одразу після отримання диплому бакалавра? Чи ваш виш завжди славився теплим родинним ставленням до своїх студентів? Чи ваш студентський актив – найкращій у місті? Або ви пропонуєте економні освітні пропозиції?

Всі ці переваги можна продемонструвати тисячам потенційних студентів, якщо з винахідливістю підійти до використання МООС. Основний метод, який застосовується – «викладач-суперзірка». Наприклад, курс викладача МІТ Еріка Ландера «Вступ до біології» здобув неабияку популярність не тільки завдяки ефективності його лекцій, а ще й тому, що немає кращої рекомендації ніж Нобелівська премія з фізіології та медицини.

У вашому університеті може не бути лауреатів Нобелевської премії, але точно знайдеться декілька прихованих геніїв, і МООС надають їм можливість розкрити свій потенціал. Коли Державний університет Болл почав експеримент із МООС, вони звернулися до викладачки, що читала вельми незвичний предмет з антропології. Курс Крістіни Бланше «Стать крізь комікси» став хітовим, зібравши 2.500 активних студентів, а університет отримав безліч публікацій в ЗМІ зимою 2012 року.

5. Як МООС інших ВНЗ можуть послабити наші позиції на ринку освіти?

Хоч я і вважаю, що МООС пропонує безліч можливостей для університетів, важливо також розуміти і шкоду, яку вони можуть завдати. Одним з таких прикладів, що одразу спадає на думку, є новий магістерський ступінь з комп’ютерних наук, який пропонує Технологічний інститут Джорджії на платформі Udacity. Він коштує в декілька разів дешевше за звичайну магістерську програму цього вишу і зміг привернути увагу великої кількості студентів. Для інших ВНЗ, що надають ступінь у галузі комп’ютерних наук – це тривожний сигнал. Очевидно, що Технологічний інститут Джорджії зможе відтягнути левову частку абітурієнтів в університетів-конкурентів.

Та МООС зовсім не обов’язково мають стати альтернативою вищій освіті. Теоретично, потенційні студенти денної форми могли б відмовитись від отримання ступеню, обравши самоосвіту за допомогою відкритих ресурсів. Але і так очевидно, що це не безпосередня загроза і критики МООС праві, коли відмічають якісний відрив між онлайн-курсами та традиційними методами навчання. Втім, цей відрив з часом зменшується, і скоро буде зовсім не відчутним для певного відсотка студентів. Клейтон Крістенсен, професор Гарвардської Бізнес Школи, наводить переконливі аргументи на користь того, що невеличкий відсотковий спад у надходженні плати за навчання завдасть смертельної шкоди деяким навчальним закладам. Як багато впевнених у собі самостійних студентів ваш університет готовий віддати на користь МООС?

В якості висновків.

Я щиро вірю, що дуже скоро МООС зроблять освіту доступнішою більшій кількості людей і це, безперечно, піде на користь студентам. Але будуть і ті, на котрих онлайн-навчання вплине не так позитивно. МООС, поряд з іншими потужними економічними, соціальними та демографічними силами підіймають хвилі, що змушують адміністрації вищих навчальних закладів бути напоготові. Зважаючи на те, якими ми бачимо МООСи сьогодні, досить складно передбачити їх майбутній вплив. Що може зробити зараз керівництво кожного університету – так це подумати, яким чином МООС вже сьогодні можуть покращити їх позиції на ринку освіти.

Оригінал – “5 Tactical Questions Higher Ed Administrators Should Be Asking About MOOCs”