Спадщина для соціальної згуртованості під час війни: кейси українських культурних дієвців

Фонд «Партнерство за сильну Україну»

Доступний постійно

ПРО КУРС

Онлайн-курс допоможе українським культурним операторам визначити та переосмислити існуючі культурні ресурси (музейні колекції, меморіальні та культурні об’єкти тощо). Він містить інструменти, які допоможуть інтерпретувати спадщину, створювати наративи, працювати з меморіалізацією та різними аудиторіями на місцевому рівні.

Навчання на курсі має на меті:

  • підвищити рівень знань професіоналів, що мусять вирішувати нестандартні виклики і працювати зі складними темами через загальну турбулентність, війну, складні умови;
  • надати нові інструменти роботи з громадами та питаннями їх культурної ідентичності під час кризи; 
  • забезпечити імплементацію досвіду через горизонтальний обмін між учасниками навчання; 
  • підтримати проактивну роль культурних операторів в процесах декомунізації і формування публічного простору на цю тему в громадах; 
  • надати алгортми дій для культурних операторів, переміщених з окупованих територій щодо продовження роботи та збереження своєї спадщини, співпраці з новою громадою; - знайти нові цілі в умовах постійних змін; 
  • навчити, як бути гнучкими та відповідати запитам суспільства, що змінюються.

Цей онлайн-курс спроєктований організаторами як лабораторія для спілкування, навчання та мережування операторів культури. В ньому ви зможете відшукали відповіді на гострі питання сьогодення, які постають в умовах постійної турбулентності після двох років пандемії та двох років війни.

Цільова аудиторія курсу:

Представники: 

  • локальних культурних операторів (музеї, бібліотеки, краєзнавчі музеї тощо);
  • громадських організацій, які працюють над розробкою культурних або туристичних маршрутів; 
  • муніціпалитетів, відділів та департаментів культури; 
  • світової професійної спільноти, яким буде цікавий досвід роботи українських колег з огляду на виклики повномасштобного вторгнення, 

А також місцеві активісти і всі небайдужі громадяни України, які прагнуть співпрацювати з культурними операторами.

ПРОГРАМА КУРСУ


Модуль 1. Культурні оператори під час війни.

1.1. Як змінюється роль культурних інституцій.

1.2. Різні формати роботи музеїв у відповідь на виклики війни.

1.3. Кейс: комунікація порожнечі залів в проєктах Музея Ханенків.

1.4. Кейс: зміна візії сучасних бібліотек.



Модуль 2. Роль локальних культурних операторів у формуванні почуття приналежності.

2.1. Що таке спадщина? 

2.2. Хто такі спадкоємці?

2.3. Як відбувається процес успадковування?

2.4. Культура, спадщина та місцевий розвиток.

2.5. Економічний вплив місцевої культурної спадщини.

2.6. Кейс: Управління культурною спадщиною на прикладі Тустані.



Модуль 3. Деколонізація: переосмислення спадщини під час війни.

3.1. Деколонізація в інституціях культури: аналіз поточної ситуації.

3.2. Деколонізація як ресурс для розвитку.

3.3. Кейс: Мистецький арсенал: з досвіду взаємодії з імперською спадщиною.

3.4. Кейс: участь музею у переосмисленні топонімів за співпраці з місцевою громадою: проєкт «Власні назви» Харківського літературного музею.



Модуль 4. Сила історій: творення наративів, сторітелінг і суспільні зміни.

4.1. Наратив – що це?

4.2. Компоненти героїчного наративу.

4.3. Модель сторітелінгу СAST.

4.4. Кейс: Антитекст: Виставка заради діалогу.

4.5. Кейс: створення наративів на основі індустріальної спадщини.



Модуль 5. Меморіалізація: робота з історичною пам'яттю та досвідами війни.

5.1. Загальна концепція меморіалізації, історія та різні форми меморіалів.

5.2. Аналіз впливу меморіалів на колективну пам'ять та ідентичність.

5.3. Меморіалізація після травм.

5.4. Кейс: досвід меморіалізації після 24.02.22 Національного військово-історичного Музею України.

5.5. Кейс: досвід Національного музею Голодомору-геноциду



Модуль 6. Інституційне перезавантаження.

6.1. Складові успішної колаборації культурних осередків з громадами та партнерами.

6.2. Створення власної бізнес-моделі.

6.3. Інструменти фінансової сталості музеїв.

6.4. Інші аспекти фінансової сталості.

ІНФОРМАЦІЯ ПРО АВТОРІВ

ваганова

Юлія Ваганова

Генеральна директорка Музею Ханенків

глибокий

Михайло Глубокий

Директор з розвитку фонду ІЗОЛЯЦІЯ

довгополова

Оксана Довгополова

Співзасновниця та кураторка платформи культури пам’яті Минуле / Майбутнє / Мистецтво, докторка філософських наук, професорка кафедри філософії Одеського національного університету

ігошина

Тетяна Ігошина

Кандидатка історичних наук, заступник директора з питань розвитку музею Харківського літературного музею

карнаух

Анна Карнаух

Співзасновниця формації Lanka.pro

Дзюбенко

Наталія Дзюбенко

К.б.н., завідувачка відділу Прикладної музеології НАН України. Віце-президентка ІСОМ України.

ковальчук

Олександра Ковальчук

Заступниця директора з розвитку Одеського національного художнього музею

коршунов

Валерій Коршунов

Куратор Одеського національного художнього музею

котлярчук

Андрій Котлярчук

Архітектор, пам'яткоохоронець, директор державного історико-культурного заповідника «Тустань»

Антон_Дробович

Антон Дробович

Голова Українського інституту національної пам’яті

кошель

Юрій Кошель

Керівник Національного військово-історичного музею України

Леся_Гасиджак

Леся Гасиджак

К.і.н., Генеральна директорка Національного музею Голодомору

кравчук

Катерина Кравчук

Співзасновниця формації Lanka.pro

кухарук

Ольга Кухарук

Кандидатка психологічних наук, психотерапевтка, психологиня у проєктах ГО «Вільний вибір»

мельник

Ольга Мельник

Керівниця відділу музейної справи державного підприємства Національний культурно-мистецький та музейний комплекс «Мистецький арсенал»

нечипоренко

Анастасія Нечипоренко

Спеціалістка управління культури Львівської міської ради

островська

Олеся Островська

Арт-менеджерка та кураторка сучасного мистецтва, директорка державного підприємства Національний культурно-мистецький та музейний комплекс «Мистецький арсенал»

пилипчук

Тетяна Пилипчук

Директорка Харківського літературного музею

стасіневич

Євгеній Стасіневич

Літературний критик, куратор виставкових проєктів

рибчинська

Зоряна Рибчинська

Завідувачка кафедри культурології, керівниця бакалаврської програми з культурології Українського католицького університету



Розробка онлайн-курсу здійснена за підтримки Фонду «Партнерство за сильну Україну», який фінансується урядами Великої Британії, Естонії, Канади, Нідерландів, Сполучених Штатів Америки, Фінляндії, Швейцарії та Швеції.

Фонд «Партнерство за сильну Україну» (ФПСУ) – це донорська програма, що фінансується урядами Великої Британії, Естонії, Канади, Нідерландів, Сполучених Штатів Америки, Фінляндії, Швейцарії та Швеції. За спільної підтримки уряду України та урядів-партнерів Фонд реалізує проєкти, в першу чергу, на деокупованих і прифронтових територіях, спрямовані на посилення стійкості України перед в умовах російської агресії. Метою ФПСУ є зміцнення спроможності українського уряду надавати місцевим громадам критично важливу підтримку в співпраці з громадянським суспільством, ЗМІ та приватним сектором.

Зміст онлайн-курсу є виключною відповідальністю авторів і не обов’язково відображає позицію Фонду та/або його фінансових партнерів.

ПОШИРЕНІ ЗАПИТАННЯ

Курс безкоштовний?

Так. Все, що вам знадобиться, – доступ до мережі інтернет на швидкості, достатній для перегляду відеолекцій

В який час будуть проходити заняття?

Відеолекції, завдання, форум і можливість отримати сертифікат доступні в будь-який час.

Чи зможу я отримати сертифікат по завершенню цього курсу?

Так. Успішно виконайте всі завдання курсу та отримайте сертифікат про його завершення за підписом викладача. Вказання годин та кредитів ЄКТС на сертифікаті не передбачено.