Спадщина для соціальної згуртованості під час війни: кейси українських культурних дієвців
Фонд «Партнерство за сильну Україну»Доступний постійно
ПРО КУРС
Онлайн-курс допоможе українським культурним операторам визначити та переосмислити існуючі культурні ресурси (музейні колекції, меморіальні та культурні об’єкти тощо). Він містить інструменти, які допоможуть інтерпретувати спадщину, створювати наративи, працювати з меморіалізацією та різними аудиторіями на місцевому рівні.
Навчання на курсі має на меті:
- підвищити рівень знань професіоналів, що мусять вирішувати нестандартні виклики і працювати зі складними темами через загальну турбулентність, війну, складні умови;
- надати нові інструменти роботи з громадами та питаннями їх культурної ідентичності під час кризи;
- забезпечити імплементацію досвіду через горизонтальний обмін між учасниками навчання;
- підтримати проактивну роль культурних операторів в процесах декомунізації і формування публічного простору на цю тему в громадах;
- надати алгортми дій для культурних операторів, переміщених з окупованих територій щодо продовження роботи та збереження своєї спадщини, співпраці з новою громадою; - знайти нові цілі в умовах постійних змін;
- навчити, як бути гнучкими та відповідати запитам суспільства, що змінюються.
Цей онлайн-курс спроєктований організаторами як лабораторія для спілкування, навчання та мережування операторів культури. В ньому ви зможете відшукали відповіді на гострі питання сьогодення, які постають в умовах постійної турбулентності після двох років пандемії та двох років війни.
Цільова аудиторія курсу:
Представники:
- локальних культурних операторів (музеї, бібліотеки, краєзнавчі музеї тощо);
- громадських організацій, які працюють над розробкою культурних або туристичних маршрутів;
- муніціпалитетів, відділів та департаментів культури;
- світової професійної спільноти, яким буде цікавий досвід роботи українських колег з огляду на виклики повномасштобного вторгнення,
А також місцеві активісти і всі небайдужі громадяни України, які прагнуть співпрацювати з культурними операторами.
ПРОГРАМА КУРСУ
Модуль 1. Культурні оператори під час війни.
1.1. Як змінюється роль культурних інституцій.
1.2. Різні формати роботи музеїв у відповідь на виклики війни.
1.3. Кейс: комунікація порожнечі залів в проєктах Музея Ханенків.
1.4. Кейс: зміна візії сучасних бібліотек.
Модуль 2. Роль локальних культурних операторів у формуванні почуття приналежності.
2.1. Що таке спадщина?
2.2. Хто такі спадкоємці?
2.3. Як відбувається процес успадковування?
2.4. Культура, спадщина та місцевий розвиток.
2.5. Економічний вплив місцевої культурної спадщини.
2.6. Кейс: Управління культурною спадщиною на прикладі Тустані.
Модуль 3. Деколонізація: переосмислення спадщини під час війни.
3.1. Деколонізація в інституціях культури: аналіз поточної ситуації.
3.2. Деколонізація як ресурс для розвитку.
3.3. Кейс: Мистецький арсенал: з досвіду взаємодії з імперською спадщиною.
3.4. Кейс: участь музею у переосмисленні топонімів за співпраці з місцевою громадою: проєкт «Власні назви» Харківського літературного музею.
Модуль 4. Сила історій: творення наративів, сторітелінг і суспільні зміни.
4.1. Наратив – що це?
4.2. Компоненти героїчного наративу.
4.3. Модель сторітелінгу СAST.
4.4. Кейс: Антитекст: Виставка заради діалогу.
4.5. Кейс: створення наративів на основі індустріальної спадщини.
Модуль 5. Меморіалізація: робота з історичною пам'яттю та досвідами війни.
5.1. Загальна концепція меморіалізації, історія та різні форми меморіалів.
5.2. Аналіз впливу меморіалів на колективну пам'ять та ідентичність.
5.3. Меморіалізація після травм.
5.4. Кейс: досвід меморіалізації після 24.02.22 Національного військово-історичного Музею України.
5.5. Кейс: досвід Національного музею Голодомору-геноциду
Модуль 6. Інституційне перезавантаження.
6.1. Складові успішної колаборації культурних осередків з громадами та партнерами.
6.2. Створення власної бізнес-моделі.
6.3. Інструменти фінансової сталості музеїв.
6.4. Інші аспекти фінансової сталості.
ІНФОРМАЦІЯ ПРО АВТОРІВ
Юлія Ваганова
Генеральна директорка Музею Ханенків
Михайло Глубокий
Директор з розвитку фонду ІЗОЛЯЦІЯ
Оксана Довгополова
Співзасновниця та кураторка платформи культури пам’яті Минуле / Майбутнє / Мистецтво, докторка філософських наук, професорка кафедри філософії Одеського національного університету
Тетяна Ігошина
Кандидатка історичних наук, заступник директора з питань розвитку музею Харківського літературного музею
Анна Карнаух
Співзасновниця формації Lanka.pro
Наталія Дзюбенко
К.б.н., завідувачка відділу Прикладної музеології НАН України. Віце-президентка ІСОМ України.
Олександра Ковальчук
Заступниця директора з розвитку Одеського національного художнього музею
Валерій Коршунов
Куратор Одеського національного художнього музею
Андрій Котлярчук
Архітектор, пам'яткоохоронець, директор державного історико-культурного заповідника «Тустань»
Антон Дробович
Голова Українського інституту національної пам’яті
Юрій Кошель
Керівник Національного військово-історичного музею України
Леся Гасиджак
К.і.н., Генеральна директорка Національного музею Голодомору
Катерина Кравчук
Співзасновниця формації Lanka.pro
Ольга Кухарук
Кандидатка психологічних наук, психотерапевтка, психологиня у проєктах ГО «Вільний вибір»
Ольга Мельник
Керівниця відділу музейної справи державного підприємства Національний культурно-мистецький та музейний комплекс «Мистецький арсенал»
Анастасія Нечипоренко
Спеціалістка управління культури Львівської міської ради
Олеся Островська
Арт-менеджерка та кураторка сучасного мистецтва, директорка державного підприємства Національний культурно-мистецький та музейний комплекс «Мистецький арсенал»
Тетяна Пилипчук
Директорка Харківського літературного музею
Євгеній Стасіневич
Літературний критик, куратор виставкових проєктів
Зоряна Рибчинська
Завідувачка кафедри культурології, керівниця бакалаврської програми з культурології Українського католицького університету
Розробка онлайн-курсу здійснена за підтримки Фонду «Партнерство за сильну Україну», який фінансується урядами Великої Британії, Естонії, Канади, Нідерландів, Сполучених Штатів Америки, Фінляндії, Швейцарії та Швеції.
Фонд «Партнерство за сильну Україну» (ФПСУ) – це донорська програма, що фінансується урядами Великої Британії, Естонії, Канади, Нідерландів, Сполучених Штатів Америки, Фінляндії, Швейцарії та Швеції. За спільної підтримки уряду України та урядів-партнерів Фонд реалізує проєкти, в першу чергу, на деокупованих і прифронтових територіях, спрямовані на посилення стійкості України перед в умовах російської агресії. Метою ФПСУ є зміцнення спроможності українського уряду надавати місцевим громадам критично важливу підтримку в співпраці з громадянським суспільством, ЗМІ та приватним сектором.
Зміст онлайн-курсу є виключною відповідальністю авторів і не обов’язково відображає позицію Фонду та/або його фінансових партнерів.
ПОШИРЕНІ ЗАПИТАННЯ
Курс безкоштовний?
Так. Все, що вам знадобиться, – доступ до мережі інтернет на швидкості, достатній для перегляду відеолекцій
В який час будуть проходити заняття?
Відеолекції, завдання, форум і можливість отримати сертифікат доступні в будь-який час.
Чи зможу я отримати сертифікат по завершенню цього курсу?
Так. Успішно виконайте всі завдання курсу та отримайте сертифікат про його завершення за підписом викладача. Вказання годин та кредитів ЄКТС на сертифікаті не передбачено.