Чому в майбутньому ми будемо вчитися постійно

Зростаючі темпи технологічних змін змусять тих, кому важливе їх робоче місце, вчитися постійно – або примиритися із тим, що вони пасуть задніх. Так вважає директор з електронного навчання та професор Масачусетського Технологічного Університету Санджай Шарма.

Під час виступу на конференції «Innovisions 2014», яка щорічно проводиться у Лондоні аналітичним центром «NEF:The Innovation Institute», Шарма заявив: «Незабаром настане той день, коли кожен працівник кожної організації проводитиме дві-три години на тиждень підвищуючи рівень своєї кваліфікації».
Шарма навів декілька прикладів як це практикується вже сьогодні.

«Знання працівників, які прийшли до нас на роботу п’ять чи більше років тому стають застарілими, і люди це знають», – каже професор, – «тож вони вивчають нове.»
За словами Шарми, потреба у нових знаннях збільшується кожного дня, що, в свою чергу відзеркалюється у попиті на масові відкриті онлайн-курси або, як їх ще називають, МВОКи.

Незважаючи на те, що МВОКи з’явилися не так вже й давно – приблизно два роки тому – у світі їх зустріли з неабияким ентузіазмом.

Поєднання відеолекцій, інтерактивних завданнь, автоматичного оцінювання та форумів робить доступним навчання університетського рівня будь-кому і будь-де лише за наявності інтернету.

Одна з платформ МВОК, edX, заснована МІТ та Гарвардом, пропонує більше ніж 300 курсів він 55 різних університетів по всьому світу. Кожний такий курс привертає увагу тисяч, ба навіть десятків та сотень тисяч слухачів.

Що так приваблює в МВОК, так це можливість миттєвої оцінки своєї роботи «викладачем-роботом» і наявність, в додаток до традиційних лекцій, форумів, де студенти допомагають один одному прояснити складні теми. Як результат – атмосфера співпраці та самоконтролю.

laptop

Така система навчання стане необхідною, якщо кожен із нас захоче підвищити свою кваліфікацію: сучасні освітні заклади просто не забезпечать очне навчання для всіх бажаючих.
Замість відвідування вечірніх занять та центрів підвищення кваліфікації, як це практикується зараз, ми можемо зробити елементом свого щотижневого графіку перегляд відеолекцій одного з обраних нами курсів. Немає сумніву, що деякі компанії підуть ще далі і зроблять таку практику невід’ємною частиною робочого дня.

В той час як багато хто скептично ставиться до своєї можливості пристосуватися до умов навчання у сучасному світі, цікавість до масових онлайн-курсів тільки зростає, як і кількість історій видатного успіху їх слухачів.

Яскравим прикладом є історія хлопчика з Монголії, який прослухав курс з електроніки, аби зконструювати систему, яка б попереджала його маленьку сестричку, що грала з друзями на дворі, про те, що наближається машина. Зараз хлопцю 17, а він вже навчається на першому курсі Масачусетського Технологічного Університету. Наврядчи у нього була б можливість отримати якісну вищу освіту без МВОКів.

Хоча цьому феномену лише декілька років, Шарма стверджує, що МВОКи вже почали демонструвати певні переваги над традиційною, лекційною формою освіти. Сфера навчання не зазнавала жодних змін більше 1000 років, хіба не час почати їх впроваджувати?

МВОКи почалися з того, що записувалися звичайні лекції викладачів. Зараз, – каже Шарма, – відео більше схожі на короткі документальні фільми, а стиль зйомки та монтажу різний для кожного предмету.

Довжина відео зазвичай складає 10 хвилин: одним з останніх досліджень було підтверджено, що це максимальний показник часу, під час якого нова інформація обробляється і переходить безпосередньо у довгострокову пам’ять. Як результат – більше студентів запам’ятовують вивчене без додаткового повторення.
Професор також певен, що інтерактивний формат оцінювання забезпечує належну строгість контролю знань.

«Це більше не одні тільки тести з вибором правильної відповіді. Залежно від предмету, ви тепер маєте виводити рівняння чи формули або навіть писати невеличкі есе»,- каже професор.

«Навчання подібне до відео-ігор – і це справжній прорив».

Оригінал – Rise of the MOOC: in the future you’ll never stop learningПереклала: Анна Бурдиляк.