10 викликів – майбутнє масових відкритих онлайн-курсів

Прогнози, зроблені у 2012 році, що масові відкриті онлайн-курси (MOOC) цілковито змінять існуючу модель вищої освіти були звичайним перебільшенням. Проте це не означає, що масові онлайн-курси не матимуть фундаментального впливу на розвиток навчання по всьому світу.

Як говорив Білл Гейтс: «Ми завжди переоцінюємо зміни, які відбуватимуться в найближчі два роки і недооцінюємо зміни, які відбуватимуться в наступні десять».

MOOC відіграли історичну роль у стимулюванні дискусій щодо навчання в університетах та дали новий поштовх легітимації онлайн-освіти.

Масові онлайн-курси надають експериментальний простір, де викладачі та розробники освітніх технологій можуть випробовувати нові педагогічні та методологічні інструменти, включаючи автоматичне оцінювання завдань, інтерактивні симулятори та освітні ігри.

MOOC не зазнали значних змін із 2012 року. Проте, якщо наступне покоління MOOC має з’явитися, то воно повинно буде спиратися на досвід інтернет-магазинів, журналістики та соціальних мереж.

Ось десять викликів, що стоять перед масовою онлайн-освітою і які доведеться вирішити в найближчі роки.

Виклик 1: Форуми для обговорень

Чому коментарі на сайтах газет читаються частіше та є популярнішими, ніж на форумах MOOC? Досить часто обговорення на форумах онлайн-курсів складаються з непов’язаних коментарів та безглуздої балаканини. Тим часом як форуми газет та журналів мають активних модераторів, які видаляють непродуктивні та образливі пости. Система використання «лайків» надає перевагу влучним та переконливим коментарям.

Виклик 2: Когорти

Маленькі групи онлайн-обговорень та команди взаємодопомоги в рамках масових онлайн-курсів часто працюють досить погано та роз’єднано, на противагу тим видам зв’язку, які пропонують сайти знайомств та інформаційні розсилки. Чому так відбувається? Працівники цих сфер онлайн-послуг засвоїли один досить суттєвий аспект: ефективні групи з’являються тоді, коли люди  поділяють спільні інтереси та мотивації, а не просто групуються системою випадковим чином.

Виклик 3: Інтерактив

По всьому світу університети «винаходять велосипед»: створюються анімації, симулятори, віртуальні лабораторії та інші навчальні ресурси різної якості, які потребують значних витрат. Надмірність у цій сфері широко розповсюджена, а якість досить сумнівна. Чому? Через відсутність централізованої системи зберігання, оцінювання та коментування цих ресурсів, що допомогло б найкращим зразкам отримати широке поширення за межами ВНЗ, де вони були створені.

Виклик 4: Залученість та наполегливість студентів

Хоча деякі MOOC експериментували з довжиною та темпом курсів, рівень наполегливості та взаємодії студентів з колегами залишається доволі низьким. Як ми можемо це змінити? Можливі відповіді: виклик та краудсорсинг (використання ресурсів натовпу). Уявіть масовий онлайн-курс  створений «Лікарями без кордонів» під час епідемії вірусу Ебола, що пропонує медичним працівникам по всьому світу найкращі практики щодо лікування хвороби. Інша можлива модель була запропонована Кесі Девідсоном у «Історії та майбутньому масових онлайн-курсів у вищій освіті», де MOOC поєднувався з заняттями офлайн в групах по всьому світу.

Виклик 5: Профіль, що враховує прогрес

Google у своїй роботі спирається на особистий профіль користувача. Так само робить LinkedIn.  Персональний профіль дозволяє сайту адаптувати інформацію до інтересів користувача. Профіль, що враховує прогрес користувача, дозволить викладачам відслідковувати «траєкторію» індивідуального навчання слухачів. Вони зможуть аналізувати складнощі, які виникають у студентів та сприяти розвитку індивідуального навчального шляху.

Виклик 6: Персоналізація

Персоналізація – гасло сучасного маркетингу. Персоналізоване навчання має бути головною метою масових онлайн-курсів. MOOC мають відкривати перспективи розвитку численних шляхів навчання, для того, щоб краще задовольнити потреби кожного конкретного студента

Виклик 7: Аналіз даних та цифрова педагогіка

Великі бази даних та прогностичні алгоритми, які лежать в основі сьогоднішніх пошукових систем, можуть бути надзвичайно корисні й у сфері освіти. Ці інструменти можуть визначити проблемні місця в навчальному процесі, неефективні комбінації курсів, слухачів в «групі ризику» та ефективність програм підтримки студентів.

Виклик 8: Досвід користувача

Комерційні сайти принципово відрізняються від традиційних систем управління навчанням. Головна відмінність полягає в тому, що освітні сайти, зі своєю табличною чи файловою структурою інтерфейсу, програють елегантним комерційним веб-сторінкам, на яких призначення елементів дизайну є самоочевидними. Проте найбільш зручним є те, що комерційні сайти від початку пристосовані до використання з мобільних пристроїв.

Виклик 9: Довіра до сертифікатів

Переважна більшість університетів, що створюють масові онлайн-курси, не видають за їх завершення кредитні бали навіть своїм власним студентам. Так само до кінця не ясно яку цінність на ринку праці мають сертифікати, що пропонують різноманітні платформи масових онлайн-курсів. Тому важливим завданням для провайдерів MOOC є підтвердження, що сертифікати, які вони пропонують, справді мають вагу і підтверджені професійними асоціаціями роботодавців чи іншими авторитетними організаціями.

Виклик 10: Стійка бізнес-модель

Перевірені сертифікати. Ліцензування курсів. Платформа MOOC як система управління навчанням для університетів та організацій. Прагнення до стійкої фінансової моделі залишається однією з найбільших проблем MOOC. Серед інших можливих рішень, масові відкриті курси майбутнього можуть виступати у ролі мультимедійного підручника для навчання в університетах.

Оригінал – «The Future of MOOCs», Стівен Мінц, виконавчий директор Інституту трансформацій навчання Техаського університету, професор історії в університеті Техасу в Остіні.

Переклала – Аліна Кирієнко. Ілюстрація – Олена Оробей.