Масові онлайн-курси – шанс для української освіти

Три роки тому Стенфордський університет запропонував всім охочим безкоштовно пройти три своїх курси через мережу Інтернет. Лише в одному з цих курсів тоді взяло участь близько 160 тисяч студентів зі 190 країн світу. Саме так широка громадськість дізналася про новітній формат масових відкритих онлайн курсів (МВОК) – комбінації безкоштовних відеолекцій кращих викладачів, інтерактивних завдань та форумів для обговорення навчальних матеріалів.

Вперше за багато десятиліть новинка в освіті надовго захопила перші шпальти ЗМІ та увагу суспільства. The New York Times назвала 2012 рік – роком масових відкритих онлайн курсів. Ще б пак! Повноцінні університетські курси від кращих викладачів світу – безкоштовно, для сотень тисяч слухачів з будь-якої точки земної кулі. Що це, якщо не революція в освіті, якої не було з часів друкарського верстата Гутенберга?

На червень 2014 року в світі існувало вже близько 2600 МВОК – 327% зростання порівняно з 2013! Масові онлайн курси створюють десятки провідних університетів по всьому світу, а такі країни як Франція, Китай та Йорданія заснували національні платформи МВОК.

Скептики докоряють новому формату малою кількістю студентів, що завершують курси – 10-15%. Але давайте поглянемо правді в очі: якщо б звичайні університети дозволили безкоштовно відвідувати свої курси всім охочим, реєстрація займала б декілька секунд, перед слухачами не висувалося б жодних вимог, а в разі рішення не закінчувати курс студенти нічого б не втрачали, то результати офлайнових ВНЗ були б не набагато кращими. Навіть за цих обставин кількість студентів великого масового онлайн курсу, що успішно склали всі завдання, в десятки разів більша, ніж кількість студентів, що можуть прослухати цей курс в стінах елітного кампусу протягом року.

Але найбільш потужним аргументом консерваторів проти МВОК була, на їх думку, сумнівна освітня цінність таких курсів. І справді – чи можуть будь-які онлайн курси конкурувати з досвідченим викладачем, що вживу працює зі студентською аудиторією? Як свідчить щойно опубліковане дослідження – не просто можуть, а перемагають в цій конкуренції. Якісний масовий відкритий онлайн курс продемонстрував навчальні результати вищі, ніж аналогічній стандартний лекційний курс в кампусі кращого політехнічного університету світу – MIT.

Історія людства знає виключно мало технологій, що були здатні змінити долю цілих народів і цивілізацій. Ними були майже всі революційні інновації в історії освіти: писемність, університет, друкарський верстат Гутенберга, Інтернет. Це цілком логічно, бо рівень освіти в суспільстві слугує таким собі коефіцієнтом ефективності, на який помножується вся людська діяльність. Якщо масові відкриті онлайн курси є однією з таких проривних технологій, то їх якнайшвидше та якнайширше впровадження в Україні є питанням національної важливості!

Наше бачення вирішення цього масштабного завдання –  створення 150 масових відкритих онлайн курсів протягом наступних 5 років. Ці курси, з критично важливих для нашої країни галузей, мають бути об’єднанні в ланцюжки по 8-15 дисциплін: від відкриття власного бізнесу й англійської мови до програмування й природничих наук. Ці ланцюжки, в свою чергу, мають бути тісно інтегровані в навчальний процес традиційних вишів. Такий формат «змішаної освіти» передбачає використання МВОКів провідних університетів країни в навчальному процесі менш потужних ВНЗ, де вони замінюють лекції та поточний контроль, залишаючи викладачам більше часу на індивідуальну роботу зі студентами та дослідження. Результати перших експериментів зі змішаними курсами в США демонструють поліпшення навчальних результатів до 35% – вражаючий результат. Уявіть які кумулятивні наслідки матиме для України 35% покращення навчальних результатів у вищій освіті!

Було б наївно вважати, що будь-яка команда зможе самостійно реалізувати настільки масштабний задум. В реалізації цього проекту національної значущості мають бути задіяні провідні українські університети, компанії та організації. А також всі ті освітяни, кому не байдужа тема онлайн-освіти в Україні. Ми закликаємо Вас об’єднати зусилля для реалізації однієї великої мрії – безкоштовно надати найкращі навчальні можливості кожному громадянину України незалежно від місця проживання, віку, статків та стану здоров’я. Наша пропозиція співпраці – за цим посиланням.

Іван Примаченко