- Головна
- Курси
- Особистий розвиток
- ...
- Як читати
Як читати складні модерністські та постмодерністські твори
Доступно постійно
Зрозумійте складну літературу: курс «Як читати модерністські та постмодерністські твори» допоможе вам осягнути сутність художньої літератури ХХ століття, навчитися аналізувати культові романи та розкрити приховані смисли творів модернізму і постмодернізму.
- Доступно постійно
- Мова курсу українська
- Сертифікат по закінченню
- Курс триває 5 тижнів.
Про курс
Чи знаєте ви, чому твори модерністів та постмодерністів вважаються перлинами світової літератури ХХ століття? Вам доводилось «розкодовувати» сторінки Булгакова та Джойса? Ви у захваті від творчості Кена Кізі? Тоді цей курс для вас! Мета лекційного курсу «Як читати складні модерністські та постмодерністські твори?» – формування у слухачів практичних навичок розуміння складних модерністських та постмодерністських прозових творів, цілісного бачення сутності художньої літератури ХХ століття, а саме творів модернізму та постмодернізму. Ми коротко розглянемо базові поняття художньої прози, подамо основні підходи аналізу художніх творів, наведемо принципи таких літературознавчих понять, як літературні напрями «модернізм» (перша половина ХХ століття) та «постмодернізм» (друга половина ХХ століття), їхні характерні особливості та значення в розвитку світової літератури. Маєте питання? Знайдемо відповіді разом! Що таке художня література? Як читати складні модерністські та постмодерністські твори? Які твори вважаються культовими? Чому їх вважають культовими? Який зв'язок між художньою літературою, наукою та філософією? У курсі наводяться приклади практичного аналізу окремих відомих модерністських («Маленький принц» Антуана де Сент-Екзюпері, «Майстер і Маргарита» Михаїла Булгакова, «Володар Мух» Вільяма Голдінга) та постмодерністських («Політ над гніздом зозулі» Кена Кізі) творів. Слухачі отримають певну літературознавчу базу та практичні навички вмінь аналізувати та розкодовувати складні модерністські та постмодерністські романи та повісті.
Цей курс підходить для
Студентів
які хочуть глибше зануритися у вивчення модерністських та постмодерністських творів і покращити свої навички аналізу літератури.
Аспірантів
які досліджують літературні напрями ХХ століття та прагнуть розширити свої знання з літературознавства.
Освітян
які шукають нові підходи до викладання складних літературних текстів своїм учням і студентам.
Письменників
які хочуть краще розуміти літературні традиції модернізму та постмодернізму, щоб використовувати ці знання у власній творчості.
Всіх охочих
які бажають познайомитись із багатогранним світом знакових модерністських
Програма курсу
Тема 1. Що таке художня література?8 лекції ·
Специфіка художньої літератури. Сутність категорій «текст», «підтекст», «контекст», «інтертекст». Засоби «розкодування» тексту в художніх творах. Розвиток художньої літератури в ХХ столітті. Літературні напрямки модернізму та постмодернізму, їхні основні характеристики.
- Специфіка художньої літератури. Поняття тексту
- Літературні напрями
- Передумови та специфіка літературного напряму модернізму.
- Передумови та процес переходу від модернізму до постмодернізму
- Основні принципи постмодернізму.
- Деконструкція бінарних опозицій.
- Сміх (гумор) як основна зброя постмодерністів.
- Завершення теми
Тема 2. «Маленький принц» Антуана де Сент-Екзюпері5 лекції ·
Неоміфологізм казки «Маленький принц». Визначення природи «творчого» («дитячого») та «нетворчого, прагматичного» («дорослого») світоглядів. Характеристика образу Маленького принца та інших персонажів казки. Символи та алегорії казки та їхні значення. Подорож Маленького принца як «ініціація у творчість».
- Історія задуму твору. Протиставлення «дорослого» та «дитячого» світогляду
- Опис життя Маленького принца на його астероїді
- Сюжет подорожей в казці
- Стосунки Маленького принца та Троянди як висвітлення стосунків чоловіка та жінки
- Неоміфілогізм казки та відображення ритуалу ініціації. Образ пустелі
Тема 3. «Володар мух» Вільяма Голдінга5 лекції ·
Історія задуму твору. Елементи алегорії, антиутопії та іронії в романі. Проблема «добра і зла» у романі. Роман як моральна притча. Концепція лідера. Острівне мікросуспільство як пародія на європейську цивілізацію ХХ століття. Семантика назви. Євангельські мотиви у романі. «Іронічні геппі-енди» Вільяма Голдінга.
- Історія задуму роману «Володар мух»
- Експеримент в романі «Володар мух»
- Аналіз сюжету роману
- Порівняння персонажів Ральфа та Джека, прихований зміст їх протистояння. Заголовки 2-го рівня можуть бути створені провайдерами курсів у майбутньому.
- Неоміфілогізм та Біблійні мотиви в романі.
Тема 4. «Майстер і Маргарита» Михаїла Булгакова6 лекції ·
Історія задуму твору. «Три пласти» роману. Функція образу Воланда та «його світи» у романі. Специфіка «образу сатани» та пошук його літературної генеалогії (Мефістофель з «Фауста» Гете і Лючіо Ріманець з роману Марії Кореллі «Скорбота Сатани»). Сатира на «радянську дійсність» та «нову радянську людину». Заперечення основної радянської доктрини про «створення нової позитивної людини – альтруїста і колективіста».
- Історія задуму та публікацій твору.
- Образ Воланда та нечистої сили в творі.
- Сатиричність та висміювання радянського суспільства в творі.
- «Роман в романі» – історія Понтія Пілата та Ієшуа Га-Нацрі.
- Біблійні мотиви в творі. Різні концепції поглядів на людину.
- Порівняння «земного» та «духовного» царства – проблема боротьба неупередженого із владою та цензурою.
Тема 5. «Політ над гніздом зозулі» Кена Кізі7 лекції ·
Історія задуму твору. Образ Макмерфі та його еволюція. Конфлікт волелюбної особистості (Макмерфі) і всесильної влади (старша медсестра і медперсонал). Макмерфі – «Гамлет ХХ століття». Функція оповідача – шизофреніка у творі та його «шизофренічної уяви». Євангельські мотиви та «месіанізм» головного героя. Карнавалізм та сміхова культура у романі. Функція сміху. Семантика назви. «Політ над гніздом зозулі» як культовий американський роман другої половини ХХ століття. Творчість Кена Кізі як «перехідний місток» від руху «бітників» у 1950-ті до руху «гіппі» у 1970-ті.
- Історія задуму твору та причини його культовості серед представників контркультури.
- Протистояння Макмерфі та Міс Редчет.
- Спільні риси роману із «Гамлет». Євангельські мотиви в романі.
- Специфічність «месіанського образу» Макмерфі.
- Мотиви карваналізму в романі (вихід із ієрархії та офіціозу).
- Образ та характер Вождя Бромдена.
- Семантика назви «Політ над гніздом зозулі».
Лектор
Михайло Рошко
Професор, декан факультету іноземної філології Ужгородського національного університету, член Спілки письменників України, Член спілки журналістів України, педагог з 30-річним стажем викладацької роботи. Лауреат різних літературних та журналістських премій.
Як читати складні модерністські та постмодерністські твори
Зареєструйтесь на курс та пориньте у світ складної літератури
Записатись на курсУкраїнський автор
Навчання в будь-який час
Практика
Сертифікат по закінченню
Маєте питання?
Курс безкоштовний?
В який час будуть проходити заняття?
Не знайшли відповідь?
Центр допомоги