«Хамелеон». Уникнення полону та психологія виживання в полоні.

Центр готовності цивільних Благодійного фонду Сергія Притули

Доступний постійно

При реєстрації на цей курс ви підтверджуєте, що вам вже виповнилося 14 років

ПРО КУРС

Перебування у полоні – надзвичайно важке випробування. Під час курсу ви ознайомитеся з таким типом адаптивної поведінки як символічна мімікрія. Це усвідомлена пристосувальна поведінка, своєрідна імітаційна рольова гра, що дозволяє вводити ворогів в оману. Адже людина начебто пристосовується до визнаних стандартів і зразків поведінки ворога.

Чи можна опанувати таку поведінку? Звичайно! Саме в цьому мета курсу. Здатність до символічної мімікрії не програмується генетично. Вона формується під соціальним впливом часу і простору.

Під час навчання ви:

  • отримаєте уявлення про реалії сучасного полону, його структуру та правила мімікрійної поведінки;
  • сформуєте життєво важливі навички для виживання в полоні;
  • навчитеся розрізняти оманливу поведінку співрозмовника на вербальному та поведінковому рівнях;
  • дізнаєтеся про психологічні установки, необхідні для подолання випробувань полону та повернення до дому.

Пройти курс можуть лише дорослі мешканці України від 14 років. 

ПРОГРАМА КУРСУ 

Модуль 1. Полон як явище: визначення поняття
1.1. Що таке «полон», його причини, цілі, наслідки
1.2. Ретроспективний аналіз: від Північної війни й до наших днів

Перший модуль описує історію поводження з людиною протягом війн людства. Ви дізнаєтеся про основні причини виникнення такого складного явища як полон, та як відбувалася гуманізація полону з плином часу. 


Модуль 2. Ухилення від полону та виживання на окупованих територіях

2.1. Як не виглядати «ласим шматочком»?
2.2. Соціальні мережі та месенджери
2.3. Спілкування з ворожим патрулем і пересування через блокпости

Другий модуль покликаний сформувати усвідомлене бачення, що «ідеальний полон» – це той, якого уникнули! Ви зрозумієте, як себе поводити, якщо, прокинувшись зранку, за вікном ви побачили ворожу техніку й усвідомили, що опинилися в окупації.


Модуль 3. Нюанси потрапляння до полону
3.1. Інертність мислення – то є небезпека
3.2. Якою мовою і про що говорити?

Третій модуль присвячений нюансам потрапляння до полону. Як поводитися, якщо полон є неминучим? Як не наражатися на небезпеку? Які дії чи слова можуть вас занапастити?


Модуль 4. Поведінка під час транспортування
4.1. Способи транспортування полонених і поведінка у транспорті
4.2. Оманлива спокуса втечі

Четвертий модуль надає рекомендації щодо поведінки під час транспортування. Цей етап приховує багато небезпек, про які слід знати. Як витримати нелюдське ставлення охоронців до себе, і як поводитися, щоби вижити? Чи трапляються втечі під час транспортування полонених, та чи варто тікати? 


Модуль 5. Психологія допиту
5.1. Структура допиту
5.2. Особливості вербальної комунікації 
5.3. Особливості невербальної комунікації 
5.4. Пусте мовлення «Відповідаючи – мовчати»

П’ятий модуль присвячений психології допиту. Як поводитися на першому допиті, яку інформацію надавати, як мімікрувати протягом решти допитів? Чи може допитувач мімікрувати також? Спілкуванням з патрулем і спілкуванням зі «слідчим» – чи є різниця, що може допомогти?


Модуль 6. Виживання в місцях утримання
6.1. Базові правила виживання в полоні
6.2. Комунікація з охоронцями
6.3. Як відшукати собі товариша

Шостий модуль ознайомить з правилами виживання в місцях утримання.


Модуль 7. Катування, штучні розстріли та штучні обміни
7.1. Мета та цілі

Сьомий модуль пояснює мету та наслідки тортур. Розуміння їх механізму дасть змогу вибудувати власну модель поведінки, аби вдало їх уникати.


Модуль 8. Відновлення після полону
8.1. Ключові складники реінтеграції
8.2. Психологічні наслідки полону
8.3. Родинний дискурс

Восьмий модуль присвячено відновленню після полону. Він пояснює, чого слід очікувати від медичного персоналу та психологів на цьому етапі, допомагає родині та близьким полоненого підготуватися до зустрічі з ним, а також пояснює, як сприяти відновленню – фізичному та психологічному.

ІНФОРМАЦІЯ ПРО АВТОРІВ

Віталій АПАЛЬКОВ

Віталій АПАЛЬКОВ

Доктор філософії, викладач, полковник.

Професійно вивчає психологію полону з 2016 року.

 2023 року захистив дисертацію у Національному університеті оборони України на тему: «Психологічні особливості регуляції поведінки військовополонених засобами символічної мімікрії», в якій дослідив адаптивні моделі поведінки людини в умовах ізоляції, полону.

За її результатами розробив мімікрійні правила виживання.

Є автором понад 33 наукових публікацій щодо виживання в полоні, реінтеграції людини після звільнення та адаптації до мирного життя.

Має практичний досвід роботи з реінтеграції осіб, що повернулися з полону.

Проводить психологічні тренінги

РОЗРОБНИКИ КУРСУ

Курс створено спільно з Центром готовності цивільних Благодійного фонду Сергія Притули.


Дисклеймер

Prometheus, автор курсу та Центр готовності цивільних Благодійного фонду Сергія Притули не несуть відповідальності за можливі наслідки використання інформації, наведеної в курсі

ПОШИРЕНІ ЗАПИТАННЯ

Курс безкоштовний?

Так. Все, що вам знадобиться, – доступ до мережі інтернет на швидкості, достатній для перегляду відеолекцій.

В який час будуть проходити заняття?

Відеолекції, завдання, форум і можливість отримати сертифікат доступні в будь-який час.

Чи зможу я отримати сертифікат по завершенню цього курсу?

Для отримання сертифіката про закінчення курсу необхідно надати правильні відповіді не менше, ніж на 70% від загальної кількості тестових питань. Вказання годин та кредитів ЄКТС на сертифікаті не передбачено.