Професія HR за останні 100 років зазнала суттєвих змін. На початку ХХ століття їхню роль виконували соціальні працівники, надалі — члени профспілок, а ще пізніше — інспектори з кадрів. У кінці минулого століття спеціальність отримала звичну нам сьогодні назву. Незмінним лишається одне: такий спеціаліст був і завжди буде затребуваним у будь-якій компанії.
Чим сьогодні займається HR
З урахуванням цілей (стратегічних і оперативних), а також процесів (технічних і орієнтованих на персонал) Дейв Ульріх виокремлює 4 сфери, які охоплюють увесь функціонал HR:
- адміністрування,
- управління змінами,
- турбота про персонал,
- стратегічне планування у зв’язці з бізнесом.
Це зумовлює задачі, які виконує HR-спеціаліст, відповідно до 4 напрямів моделі компетенцій міжнародної професійної спільноти SHRM (Society for Human Resource Management).
Бізнес
- Аналізувати потреби та пріоритети клієнтів, компаній, керівників, співробітників.
- Оцінювати очікування, настрої, побажання і проблеми персоналу, вибудовувати загальний клімат у компанії.
- Глибоко розуміти робочі процеси підрозділів для підбору оптимальних рішень.
Взаємодія
- Налагоджувати взаємодію між HR-департаментом і бізнесом.
- Готувати та впроваджувати стратегію розвитку, управління змінами.
- Вирішувати конфлікти між керівництвом та працівниками.
Лідерство
- Формулювати та впроваджувати стратегічні ініціативи, пов’язані з управлінням персоналом.
- Ініціювати проєкти та доводити їх до успішного завершення.
- Аналізувати актуальну і вибудовувати цільову корпоративну культуру.
- Бути коучем у питаннях управління персоналом для керівників.
Формування HR нового рівня
- Оптимізувати та автоматизувати HR-процеси.
- Формувати бюджет на HR-процеси з урахуванням можливостей бізнесу.
- Підбирати та розвивати співробітників, здатних приносити компанії прибуток.
- Проводити асесмент-центри, тестування, стратегічні сесії тощо.
Чи можлива успішна компанія без HR-спеціаліста?
Керівник вдало підбирає персонал, і все ніби працює. Чи варто залучати HR-фахівця і, якщо так, – на якому етапі розвитку компанії це питання доречне? Ми запитали практика з 12-річним досвідом роботи у Coca-Cola Hellenic, Ciklum, Digital Chain; HR-директорку METRO Cash & Carry Ukraine Анну Толмачову.
«Чи не кожна компанія на початку свого розвитку працювала без HR-фахівця – це абсолютно нормально. В залежності від специфіки, темпів та цілей HR-експертизу на певному етапі розвитку організації все ж залучають. Мій досвід роботи у різних бізнесах – стартапах і зрілих, успішних і не дуже – показує, що довгостроковий сталий розвиток потребує професійного HR. При цьому короткостроково, звісно, ряд функцій HR може доволі успішно виконуватися лідерами команд. Ми маємо розуміти, що бізнес розвивають люди, відповідно, хтось має обслуговувати їхню ефективність, залучення тощо. Для сталої підтримки цих процесів і їхнього масштабування потрібен професійний підхід HR-фахівця. Тому серед компаній, які в поняття успіх вкладають довгострокове зростання, я не зустрічала таких, які б відмовилися від розбудови HR-напряму».
Кому підійде професія HR?
Окрім, безумовно, професійних компетенцій, для HR-спеціаліста важливі також особисті якості, soft skills:
- лідерство, ініціативність;
- критичне мислення;
- уміння керувати процесами, вирішувати конфлікти;
- бажання та здатність бути наставником;
- комунікативні навички, здатність переконувати;
- проактивність;
- вміння пріоритезувати;
- аналітичні здібності.
Якщо це про тебе (і ти ще чомусь не в HR) – можливо, саме час замислитися над зміною роду діяльності?
«Серед навичок майбутнього левову частку посідають соціально орієнтовані вміння. Який би напрям HR ви не обрали, кожен потребуватиме вивчення людей, їхньої взаємодії, комунікації та прийняття збалансованих рішень. Там, де мова йде про людей, немає однозначних чи шаблонних відповідей, тому ваш мозок вчитиметься гнучкості. Маєте аналітичний хист? Займіться компенсаціями, роботою з даними, HR-метриками. Маєте талант до комунікацій – брендинг роботодавця, рекрутинг чи робота із залученістю чекає на вас. Віддаєте перевагу системам і процесам? Можна спробувати себе в організаційному дизайні чи управлінні талантами. Навички, які ви набуваєте в HR, стануть у пригоді як у кар’єрному, так і в особистісному розвитку».
Анна Толмачова, HR-директорка METRO Cash & Carry Ukraine.
Увійти в… HR?
На її думку, професія у найближчому майбутньому залишиться затребуваною, глибоко інтегрованою в бізнес та ще більш різноманітною як за фаховими напрямами, так і за регіональними особливостями.
«Глобальне і локальне середовище стає все більш вимогливим до ефективності людського капіталу та управління ним. Тому і до HR-професіоналів вимоги бізнесу і людей у ньому будуть стрімко зростати. Фінансова обґрунтованість, гнучкість та стійкість, людиноцентричність – ці критерії ми маємо і зараз, але в еру BANI (B, brittle – крихкий, A, acxious – тривожний, N, nonlinear – нелінійний, І incomprehensible – незбагненний) їхнє виконання вимагає від HR відмінної не лише фахової, а й міждисциплінарної грамотності, новітніх знань про природу людини й суспільства, мужності та виключного критичного мислення».
На думку Анни, розквіт професії в Україні відбувся між 2020 і 2021 роками:
«В Україні HR, яким ми його знали до пандемії, вичерпав себе, а отже, можемо вважати, що він досяг певного піку розвитку на даному етапі своєї еволюції. Пандемія “навела різкість”, тому саме 2020-2021 роки особисто я вважаю періодом, достойним поняття розквіт професії. Бізнес нарешті розмежував істинну цінність діяльності HR від вдаваної, набрався мужності визнати власну неуважність, а подекуди й неосвіченість у питаннях управління персоналом, наважившись покластися на тих HR-фахівців, які дійсно варті довіри. Це гідне завершення етапу становлення HR в Україні. Попереду на нас чекає переродження професії та мультиплікація її цінності в нових реаліях. На жаль, HR не може розвиватися значно швидше за інститут управління і лідерства в країні, але зараз нам як ніколи потрібні сильні лідери, а значить, будуть потрібні й сильні HR-и».
Як стати кращими?
Неважливо, чи ти давно у сфері, чи тільки думаєш робити в ній перші кроки, ці книги тобі точно стануть у пригоді:
- «Як стати першокласним керівником. Правила залучення й утримання кращих фахівців» Джефрі Фокс
- «Відкриваючи організації майбутнього» Фредерік Лалу
- «Найсильніші» Петті Маккорд
- «Талант перемагає» Рем Чаран
- «5 вад у роботі команди» Патрік Ленсіоні
- «Управління життєвим циклом корпорацій» Іцхак Адізес
- «Робота рулить» Ласло Бок
- «Від хорошого до величного» Джим Коллінз
- «Культурний код. Секрети надзвичайно успішних груп і організацій» Деніел Койл
- «Лідер і плем’я. П’ять рівнів корпоративної культури» Дейв Логан, Хелі Фішер-Райт, Джон Кінг