У чому переваги розвитку бізнесу в online?
З чого починати та як просувати свій власний бізнес в online?
Як масштабувати бренд на закордонні ринки?
Що змінилося в підходах просування бренду під час війни?
Як бренду реагувати на трагічні події?
Як найкраще просуватися в соцмережах експерту?
Як зібрати команду на старті бізнесу?
Чому варто розпочинати бізнес саме зараз – кілька цитат від Зої Лобод
«Знайди роботу до душі й працюй кожну хвилину свого життя, але з кайфом – це 100% про мене»
Зоя Лобод
Open talks з бізнес-експертами на Prometheus – це зустрічі в прямому етері для учасників «Буткемпу економічного відновлення»*, на яких слухачі отримують поради від експертів-практиків, щоб мати чіткий план дій на 2024 рік для створення або розвитку бізнесу.
На open talk з Зоєю Лобод – співвласницею digital-агенції LOBODS, сертифікованою спеціалісткою від від Meta і Google, співавторкою суперпопулярного курсу Prometheus «SMM: фундамент» – ми поговорили про, особливості запуску та розвитку бізнесу в online.
Розмова вийшла цікавою та теплою. Пропонуємо кілька основних тез від Зої Лобод.
У чому переваги розвитку бізнесу в online?
🔵 Сьогодні digital – це основний канал комунікації між брендом і аудиторію. Тому для старту розвитку бренду – це найкраща локація, щоб розказати про свій продукт та сервіс.
🔵 За рахунок digital-маркетингу ви можете розповсюдити інформацію про ваш бренд, продукт чи сервіс на дуже широку або, навпаки, на дуже вузьку аудиторію.
🔵 Digital – це максимально оцифрована взаємодія з аудиторією. Ви точно знаєте кількість людей, які побачили ваш допис, які провзаємодіяли, конкретну кількість запитів з реклами, який настрій в аудиторії, чи є в неї додаткові питання, який рівень конверсії в продажі тощо.
З чого починати та як просувати свій власний бізнес в online?
🔵 Подумайте, про що ваш бренд. Краще сформулювати думку вам допоможуть 2 практики.
1️⃣ Уявіть свій бренд у вигляді людини. Яка вона? Що їй подобається? Над чим вона сміється? Як поводиться?
2️⃣ «Ліфт з найкращим інвестором світу». У вас саме зараз є можливість проїхати один поверх з найкращим інвестором світу. Що ви йому скажете про ваш бренд за ці 15 секунд, доки ви з ним в одному ліфті?
🔵 Зрозумійте, хто ваша аудиторія.
Подивіться на аудиторію прямих конкурентів. Оберіть 15-20 акаунтів справжніх людей, яких би ви хотіли бачити серед своїх клієнтів, і проаналізуйте їх, починаючи від соціально-демографічних показників і закінчуючи емоційними характеристиками. Так ви зрозумієте свою аудиторію (її потреби, запити, страхи) і зможете чіткіше сформулювати меседж, з яким краще звернутися до неї.
🔵 Оберіть цільову соцмережу – ту, якою переважно користуються ваші потенційні клієнти.
- ✔️ LinkedIn – якщо вашою ціллю є вихід на міжнародні ринки та робота з В2В сегментом.
- ✔️ Facebook – якщо серед вашої аудиторії переважно дорослі платоспроможні люди.
- ✔️ Instagram – у 90% випадків адаптивна соцмережа для будь-якого бізнесу, бо вона покриває досить широку аудиторію.
- ✔️ TikTok – це окремий величезний канал комунікацій, який вже перестав бути дитячою соцмережею для фану й танців.
🔵 Перевіряйте свої креативні ідеї через постинг. Ваш контент має бути:
- ✔️ системним – 3-7 публікацій на тиждень;
- ✔️ різноплановим – не лише той, що продає, а й той, що розважає, інформує, допомагає;
- ✔️ багатоформатним – текст, картинки, відео, reels, stories тощо.
Як масштабувати бренд на закордонні ринки?
🔵 Щоб розуміти контекст, краще вивчить країну, підпишіться на новинні ресурси, створіть календар місцевих свят тощо.
🔵 Проаналізуйте діяльність конкурентів – не українських, а саме місцевих.
🔵 Не варто напряму дублювати контент, краще його адаптувати під ментальні особливості аудиторії, місцеві ситуативи, традиції.
🔵 Дізнайтеся, яка соцмережа є популярною серед вашої аудиторії в іншій країні. Спойлер: вона може суттєво відрізнятися від тієї, яку ви використовуєте в Україні.
Що змінилося в підходах просування бренду під час війни?
1️⃣ Адаптивність до навколишнього середовища. Наша стратегія повністю базується на тому, що говорить аудиторія, чого вона потребує, що шукає, над чим сміється тощо. Ми у прямому сенсі виглядаємо у вікно перш, ніж щось запостити.
Кілька порад
- ✔️ Зайдіть на Google Trends.
- ✔️ Подивіться рекомендований контент у TikTok.
- ✔️ Підпишіться на ключових інфлюенсерів.
- ✔️ Зареєструйтеся на Pinterest.
- ✔️ Дивіться відео на ютуб, слухай подкасти, навчайтеся.
Так ви завжди будете в курсі того, чим живе ваша аудиторія, чим цікавиться, що для неї справді важливо саме зараз.
2️⃣ Спрощення контенту. З’явився так званий фаст-фуд контент – дуже швидкий та поживний. На одну одиницю такого контенту користувач зараз витрачає близько 2-х секунд.
Кілька порад
- ✔️ Оптимізуйте та скорочуйте контент.
- ✔️ Використовуйте відео з субтитрами.
- ✔️ Додавайте цікаві графічні елементи.
- ✔️ Зверніть увагу на UGC-формат.
3️⃣ Перехід до Р2Р (people to people). Ми стаємо дуже відкриті та швидкі в комунікаціях, намагаємося допомогти, розв’язати проблему.
Кілька порад
- ✔️ Залучайте до комунікації власників бізнесу та членів команди.
- ✔️ Висвітлюйте історію та закулісся бренду.
Як бренду реагувати на трагічні події?
🔵 Три основні правила воєнної комунікації – адаптивність контенту, зв’язок з аудиторією та людяність.
🔵 Ви – брендова сторінка, а не новинний портал. Люди, підписуючись на вас, не очікують новин. Тому репост усіх трагічних подій, що, на жаль, відбуваються, не є бренд-позицією.
Що можна робити?
- ✔️ Дні тиші, коли ви на 100% виключаєте розважальний контент та пости, що продають.
- ✔️ Пропозиції конкретної допомоги: надати речі, притулок, гроші тощо.
Як найкраще просуватися в соцмережах експерту?
🔵 У нас у всіх вже так звана бренд-сліпота, коли ми погано розрізняємо логотипи, але ми все ще розрізняємо людей – власників цих бізнесів або експертів.
🔵 Не зупиняйтеся в просуванні блогу виключно на експертності, а подавайтети її через особистість. Які книжки ви читаєте? Де подорожуєте? Чим захоплюєтеся? Про що мрієте?
🔵 Перевірте себе! Закрийте назву вашого профілю? Чи зрозуміло, що це саме ви, а не інший експерт?
Як зібрати команду на старті бізнесу?
🔵 Орієнтуйтеся не на експертизу, а на людяність. Є таке правило: із хорошої людини без досвіду завжди можна зробити професіонала, а якщо приходить професіонал, але погана людина, то це ніяк не виправити.
🔵 Давайте не лише тестове завдання, а й проводьте живі співбесіди.
🔵 Наймайте людей, які експертно сильніші за вас.
🔵 Адаптуйте умови роботи до потреб команди.
🔵 Будьте чесними зі своєю командою і водночас вимагайте чесності щодо себе.
🔵 Створіть презентацію про бренд, його історію, цінності для членів команди.
🔵 Встановіть чіткі та зрозумілі правила співпраці.
🔵 Ваш ідеальний член команди – це той, з ким ви після першою зустрічі готові піти на каву чи на вечерю. Невідомо як, але це правило точно працює!
Чому варто розпочинати бізнес саме зараз – кілька цитат від Зої Лобод
📝 З війною у мене зник страх, бо я розумію – зараз або ніколи. Треба цінувати свої можливості й обов’язково їх використовувати.
📝 У мене безпрецедентна віра в те, що розвивати український бізнес – це класно. Нам допомагають, у нас інвестують – в Україні бачать величезний потенціал.
📝 Я для себе випрацювала таку метафору. У мене є зернятка (мої ідеї та проєкти). І їх можна посадити ось зараз, коли холодно, сніги, так важко щось розгледіти крізь заметіль. Але я розкопую ці сніги та саджаю свої зернятка. Чому? Тому що, коли сніги розтануть, моє зернятко вже проросте, уже буде видиме і зростатиме дуже активно. А інші почнуть тільки саджати, і їм буде потрібно значно більше часу, щоб їхня ідея проросла.
📝 Забудьте про синдром «самозванця». Саме ви досягнете успіху, саме ви можете зробити свій бізнес!
📝 Не гайте часу. Зараз є можливість, зробіть це, спробуйте.
📝 Не бійтеся помилятися. На співбесідах у великих корпораціях типу Google вас запитають не про ваші успіхи, а про ваші факапи, оскільки ваш шлях до успіху залежить від кількості ваших спроб.
📝 Будь ласка, вірте в себе!
Підбірка безплатних курсів, які будуть вам корисні:
📌 «Буткемп економічного відновлення»*:
📚 «Як почати власну справу в часи невизначеності: покроковий гайд від ТОП-підприємців України» – новий курс від ТОП-підприємців України.
📚 «CS50: Основи програмування для бізнес-професіоналів» – справжня абетка з IT для сучасного бізнесмена від Гарвардського університету.
📚 «Зростайте до величі: розумне зростання для приватного бізнесу» – набір інструментів для сталого зростання бізнесу від Дарденської бізнес-школи університету Вірджинії.
📚 «Фінанси для нефінансистів» – дорожня карта для ухвалення фінансових рішень від Університету Райса.
📌 «SMM: фундамент» – авторки Зоя Лобод та Анна Нетик.
📌 «Цифровий маркетинг і електронна комерція» – проводиться в рамках Стипендіальної програми від INCO за підтримки Google.org.
📌 «Успішний стартап: від ідеї до масштабування» – серед авторів Михайло Федоров.
*Проєкт впроваджується ЄБРР за фінансування Швейцарії в рамках Фонду сприяння малому бізнесу ЄБРР (донори Фонду: Італія, Ірландія, Корея, Люксембург, Норвегія, США, Швейцарія, Швеція, Японія та ТайваньБізнес – Фонд Технічного Співробітництва ЄБРР).